سامان احتشامی: خواننده سالاری نباید ترویج شود

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

نشست خبری کنسرت «پیانو، ملودیکا و سازهای ضربی» که قرار است ۱۳ و ۱۴ مردادماه در تالار وحدت روی صحنه برود، صبح امروز در پردیس چارسو با حضور سامان احتشامی، علیرضا شفقی‌نژاد و راز احتشامی برگزار شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، سامان احتشامی در بخش نخست صحبت هایش با اشاره به جزئیات کنسرت پیش رو توضیح داد: «دراین کنسرت قرار است در دو قسمت به دیدار دوستداران موسیقی برویم. در بخش اول تکنیک‌های پیانو به همراه سازهای ضربی و ملودیکا اجرا خواهند شد و در بخش دوم نیز ۶ اثر با حضور گروه کر فیلارمونیک ایران اجرا خواهند شد.»

احتشامی افزود: «در بخش اول این کنسرت قطعاتی از ساخته های من و تجربه ۳۰ سال نوازندگی خود را روی صحنه خواهم برد. قطعاتی را برای پیانو و سازهای ضربی وملودیکا نوشته ام که بخش اول کنسرت راتشکیل می دهند. در قسمت دوم و با اضافه شدن گروه کُر نیز قطعات و ترانه‌هایی از معید حیدری، بامداد جویباری، بابک درخشان، معینی کرمانشاهی و یک اثر از استاد همایون خرم اجرا خواهند شد. »

آهنگساز آلبوم «باغ به باغ» توضیح داد: «هدف از برگزاری این کنسرت در وحله اول نشان دادن تکنیک های پیانو و قابلیت های این ساز است. ساز پیانو از لهجه های مختلفی در سراسر دنیا برخوردار است که لهجه هر منطقه در جهان، با دیگر نقاط فرق دارد. در بخش اول این کنسرت، لهجه ساز زدن و قابلیت‌های پیانوی سامان احتشامی قرار است اجرا شود.»

سامان احتشامی در ادامه سخنانش گفت: «خواننده سالاری نباید ترویج شود. همین نگاه باعث شد ما این کنسرت را با همکاری گروه کُر فیلارمونیک ایران اجرا کنیم. رسم اجراهای زنده در ایران جوری ست که معمولا عمدتا خواننده ها دیده می شوند و نوازنده ها مهجور واقع شده اند. البته سیاست های صدا و سیما در عدم نمایش ساز هم مزید بر علت شده که موسیقی در ایران در انحصار خواننده ها باشد و نوازنده ها و هنرشان کمتر به چشم بیاد. قرار دادن چند خواننده برای یک کنسرت در ایران اتفاقی نشدنی و سخت است و آنها چشم دیدن هم را ندارند. همین موضوع باهث شد تصمیم به همکاری با گروه کر فیلارمونیک ایران بگیریم.»

A_KH0473احتشامی تاکید کرد: «از علیرضا شفقی‌نژاد ممنونم که ۱۰۰ خواننده و آواز خوان با استعداد را که اتفاقا عالی هم می‌خوانند و با بودجه شخصی و در منزل شخصی‌اش مدیریت می کند، برای این کنسرت آماده کرد. کسی که منزل شخصی اش را برای تمرین یک گروه ۱۰۰ نفره اختصاص می دهد قطعا عاشق است.»

راز احتشامی (مجری طرح و مدیر پرژه این برنامه) نیز گفت: «از دیماه سال گذشته برنامه ریزی این کنسرت انجام شده است. قطعات نوشته شد و در اختیار آقای شفقی‌نژاد قرار گرفته شد تا اقدامات لازم انجام شود. قراردادها بسته شد و برنامه ریزی‌ها به خوبی پیش رفتند. خدا را شکر تمام بلیت ها تا این لحظه تمام شده و برنامه ریزی تمدید برای ۳۱ مرداد نیز داریم که به زودی بلیت فروشی آن هم آغاز خواهد شد.»
علیرضا شفقی نژاد نیز در درباره رزومه خود در این نشست خبری و برنامه ریزی برای این کنسرت و جزئیاتی از اعضای گروهش توضیح داد: «این گروه در سال ۷۹ به شکل شخصی تاسیس شده است. در برخی مقاطع انتقاداتی از ما شد که چرا فقط موتزارت و شوپن و…؟ چرا فقط موسیقی غربی؟ مگر کا ایران نیستیم؟ بخاطر همین انتقادات بود که به مرور سراغ کارهای داخلی و ایرانی هم آمدیمو این کنسرت هم نقطه عطفی برای این ماجرا خواهد بود.»
شفقی نژاد افزود: «تمام اعضای گروه کر فیلارمونیک ایران از شاگردان من در حوزه موسیقی اند که عمدتا هم موزیسین و نوازنده اند.همه کلاس آواز رفته اند و سلفژ کار کرده اند. در این برنامه از حضور افسانه جابری بعنوان مدیر گروه کر و آلوین آوانسیان عنوان پیانیست گروه تشکر می‌کنم. »
سامان احتشامی درباره کم کار بودن اش در حوزه برگزاری کنسرت مستقل نیز گفت: «اگر همسرم نبود قطعا سالی یک بار هم کنسرت برگزار نمی‌کردم. کنسرت برگزار کردن آن هم در سبک و سیاق ما باید به کل با هزینه شخصی باشد. دولت هرگز از ما حمایت نمی کند و هیچ حمایت مالی نداریم. در درجه بعدی هم کمبود سالن های استاندارد برای کنسرت های کلاسیک باعث کم کاری ماست. تنها سالن استاندارد در ایران برای کنسرت کلاسیک، تالار وحدت است. ما پول هایمان را جمع می کنیم و سالی یک بار کنسرت برگزا ر می‌کنیم. یعنی هزینه مسافرت و تفریح‌مان را برای برگزاری کنسرت، هزینه می‌کنیم. تمام بلیت ها هم فروش برود، باز هم هیچ سود مالی نداریم و باید از جیب هزینه کنیم.»

احتشامی معتقد است: «البته من کم کار نبودم و از سال ۹۰ تا ۹۴ حدود ۱۵۰ شب در گروه استاد محمد رحمانیان ودر حوزه تئاتر روی صحنه رفته ام و به اجرای برنامه پرداخته ام. در قالب تئاتر های موزیکال و نمایش.»

راز احتشامی نیز درباره مشکلات رزرو سالن تالار وحدت برای این کنسرت گفت: «ما حدود ۱۵ سال سابقه کار داریم و همین باعث شده سابقه خوبی را برای خود داشته باشیم و مسئولین تالار وحدت نیز همکاری زیادی با ما داشتند.»

گفتنی‌ست کنسرت «پیانو، ملودیکا و سازهای ضربی» با همراهی گروه کر فیلارمونیک ایران در تاریخ ۱۳ و ۱۴ مرداد ماه در سالن تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. این اجرا پس از اتمام کلیه بلیت ها برای اجرای در روز ۳۱ مرداد نیز تمدید شده است.

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط