همه چوب‌به‌دستان ارکستر ملی در یک نگاه

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

خبر روی صحنه رفتن ارکستر ملی ایران به رهبری مهدی وجدانی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌ها پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قطعه «نی‌نوا» از ساخته‌های حسین علیزاده، به زودی توسط ارکستر ملی ایران با رهبری مهدی وجدانی نواخته خواهد شد. این سومین بار است که ارکستر ملی با رهبر مهمان به اجرای برنامه می‌پردازد.

از ارکستر ملی ایران تا ارکستر موسیقی ملی ایران

ارکستر موسیقی ملی ایران در سال ۱۳۷۷ توسط فرهاد فخرالدینی راه‌اندازی شد، او در سال ۱۳۸۸ از این سمت استعفا داد.

در تیر ۸۸ مسوولیت ارکستر که تا آن زمان بر عهده دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود از سوی این وزارتخانه به بنیاد رودکی واگذار شد.

در آذر ۱۳۸۹ نوازنده جوان ویلن بردیا کیارس به رهبری ارکستر ملی ایران برگزیده شد و سرانجام در سال ۱۳۹۱ خبر منحل شدن این ارکستر اهالی موسیقی را در بهت فرو برد.

خرداد ۱۳۹۴ ارکستر ملی ایران بار دیگر به رهبری فرهاد فخرالدینی بازگشایی شد و نیمه شهریور ۹۵ بود که فرهاد فخرالدینی اعلام کرد تا برآورده شدن درخواست‌هایش از بنیاد رودکی مایل به ادامه همکاری با ارکستر موسیقی ملی ایران در مقام رهبر نیست.

کمتر از یک ماه بعد نام فریدون شهبازیان نه به عنوان رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران که به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران (تفاوت تنها در کلمه «موسیقی» است) اعلام شد.

طبق آن‌چه فریدون شهبازیان می‌گوید ارکستر ملی ایران با ارکستر موسیقی ملی ایران متفاوت است. او تاکید می‌کند: «ارکستر موسیقی ملی ایران، ارکستری است که آقای فرهاد فخرالدینی رهبری آن را بر عهده داشتند اما ارکستر ملی ایران، ارکستری است که من آن را تشکیل داده‌ام و صرفا بر موسیقی ملی ایران متمرکز نیست.»

رهبران مهمان ارکستر ملی

اولین بار که چوب رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران به دست رهبر مهمان افتاد دی ۱۳۹۴ بود. زمانی که فرهاد فخرالدینی رهبر ثابت ارکستر بود و سهراب کاشف به عنوان رهبر مهمان در حضور او روی صحنه رفت.

بار دوم در جریان برگزاری سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بود که کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به مدیریت هنری فرهاد فخرالدینی و رهبری مهمان لوریس چکناوریان در بهمن ۱۳۹۴ روی صحنه رفت. نیمه فروردین ۹۵ نیز روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی در خبری بدون ذکر نام استاد فرهاد فخرالدینی به عنوان رهبر ثابت ارکستر ملی، از آغاز اجراهای این ارکستر به رهبری لوریس چکناواریان خبر داد.

از زمان انتخاب فریدون شهبازیان به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران این نخستین بار است که هدایت این ارکستر به رهبر مهمان واگذار می‌شود. در سابقه مهدی وجدانی که قرار است ٢٨ مهر با ارکستر ملی ایران روی صحنه برود جدا از سِمَتِ او به عنوان مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌توان به رهبری ارکستر مجلسی نوای صلح اشاره کرد.

 

منبع: خبرآنلاین
به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط