آلبوم اجرای شعر و موسیقیِ «دُیادُلام»

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

آلبوم اجرای شعر و موسیقیِ «دیادُلام»، اولین اثر رسمی «ارژنگ آقاجری»، از سوی مؤسسه‌ی «نُوین کتاب گویا»، روانه‌ی بازار محصولات فرهنگی و آثار صوتی می‌شود.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «دیادُلام» حاصل اجرای سه شعر بلند، به همراهی موسیقی و اصوات دیگری است که در کنارهم تولید یک پرفورمانس صوتی می‌کنند. در این مجموعه، از سروده های سه شاعر از شاعران یک جریان شعری‌ مدرن، موسوم به «شعر دیگر» و مربوط به دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ شمسی استفاده شده است. محتوای هر سه شعر نگاهی متفاوت به داستان کهن «لیلی و مجنون» است، داستانی که در ادبیات کلاسیک بارها به آن پرداخته شده است و در «دیادُلام» نیز محوریت موضوعی‌ و خط روایی اصلی کل مجموعه را داراست.

این آلبوم در فضایی از روایت، اجرا و موسیقی، در سه پرده‌ی «شبانه‌ی اشباحِ شرقی» با سروده‌ای از «بهرام اردبیلی»، «شقیقه‌ی سرخ لیلی»، با سروده‌ی «پرویز اسلامپور»، «مکتوب قیس عامری»، بر اساس سروده‌ای از «محمدرضا فَشاهی» و ابیاتی از شعر شاعران عرب، و با حضور جمعی از نوازندگان و آواپردازان موسیقی کشورمان به اجرا در آمده است؛ که در دی‌ماه سال جاری منتشر خواهد شد.

میثاق مهرپور (عود)، کورُش قزوینه (تنبور)، سیاوش ولی‌پور (قیچکِ آلتو)، امیرحسین کیان‌پور (دودوک)، نبیل یوسُف ‌شریداوی (سازهای کوبه‌ای) و ساناز حمیدی (ویولون‌سل) نوازندگان این اثر بوده، ارژنگ آقاجری (خوانشِ اشعارِ فارسی)، مهدی ساکی (آواز و خوانش اشعار عربی) و حمیده موسوی (آواپردازی) را بر عهده داشته‌اند و مازیار مرتاضیه (صدابردار، میکس و مسترینگ) و امیرمهدی مصلحی، سارا رحیمی، علی اکبر محمدخانی و فاخته شمسیان (طراحان گرافیک) دیگر عوامل خلق و تولید این مجموعه می باشند.

همچنین کتاب «دُیادُلام»، مکمل سی‌دی صوتی بوده و با بخش‌هایی همچون تاریخچه‌ی «شعر دیگر»، تاریخ داستان «لیلی و مجنون»، متن اشعار و… همراه با آن عرضه خواهد شد. در توضیح پشت جلد این اثر آمده است: «دُیادُلام پرفرمنسی شنیداری است، از سه مواجهه با سوگستانِ لیلی و مجنون، در شعر مُدرن ایران. این کار سه پرده است از جریانِ «شعرِ دیگر»، اما خود به تنهایی رفتاری است موسیقایی با این آثار. فراتر از یک دکلمه‌ی شعر با موسیقی پس‌زمینه، این کار تجربه‌ای است نو، در جایی که موسیقی خود از/به خوانشِ شعر برخاسته است».

«ارژنگ آقاجری» متولد ۱۳۶۰ و تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی مهندسی نرم‌افزار است. از نوجوانی به ادبیات و موسیقی روی آورد و به نوازندگی تنبور مشغول شد و با گروه‌های مختلفی به اجرای کنسرت پرداخت. وی که از دوران کودکی و به تشویق پدر و مادر به ضبط صدا و دکلمه‌ی اشعار مختلف می‌پرداخت، بعدها به شکلی جدی‌تر به گویندگی، خوانش شعر و داستان، گویندگی و دوبله‌ی فیلم‌های مستند، صداسازی و صداگذاری پرداخت. آقاجری از ابتدای دهه هشتاد به‌عنوان مدیر و کارشناس هنری با گروه‌های موسیقی مختلف همکاری داشته و در زمینه نقد موسیقی نیز با نشریات و رسانه‌ها همکاری کرده است. او ضمن اینکه انتشار داستان، شعر و ترجمه را نیز در کارنامه‌ی ادبی خود دارد، عضو کانون عکاسان بوده و شرکت در نمایشگاه‌ها، چاپ عکس در مطبوعات خارجی و همین‌طور کارگردانی نمایش‌های رادیویی، ساخت و تولید زمینه‌ی هنرهای تصویری دیجیتال از دیگر فعالیت‌های وی در حوزه ی فرهنگ و هنر است.

شایان ذکر است که آلبوم «دیادُلام» که برای اولین بار در حوزه‌ی اجرای شعر و موسیقی برای فضاهای نمایشی-صوتی به این شکل ساخته و پرداخته شده است، ساخته‌ی «ارژنگ آقاجری» بوده و توسط «نوین کتاب گویا» در روز های پایانی سال جاری، به بازار خواهد آمد.


دیادُلام
دیادُلام
به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط