آلبوم جدید همایون شجریان و فردین خلعتبری منتشر شد

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

بعد از هفت سال، سرانجام آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» با آهنگسازی «فردین خلعتبری» و آواز «همایون شجریان» منتشر شد. ترانه‌های این اثر را زنده‌یاد «افشین یداللهی» سروده است. «فردین خلعتبری» – آهنگسازِ این اثر- برای این آلبوم یادداشت کوتاهی نوشته است که دربخشی از آن آورده است: «پیشنهاد افشین بود. بعد از تو گفت. خواب نبود و خیال. آغاز نداشت و پایان. بود. فقط همین. خاطره بود. از روز گذشت. از شب و شهر و شعر. از همان اول مکدر بود و تیره‌تر شد. من، خالیِ خاطره را آهنگ کردم و همایون خواند. و تا تو بشنوی. او رفت. اولین نیست و آخرین هم. فقط هست. تنها بشو. مگذار کسی شریکت شود. همین یک‌بار چیزی را برای خودت نگهدار.فقط همین یک‌بار. به تو گفته بود: «امشب کنار غزل‌های من بخواب:» بخواب و نگو خیال است. همان که پیشنهاد افشین بود. شبی در کوچه‌های نجوا به من گفت که تو رفتی. دیدی که او رفت و تو ماندی و حسرت همیشه باقی است.»

این اثر برای کوارتت زهی به همراه سنتور، لوتار و تنبک نوشته شده است؛ زنده‌یاد افشین یداللهی ترانه‌های این اثر را سروده، بهنام ابوالقاسم ایده پرداز آن بوده، پدرام فریوسفی نوازنده ویولن اول، پانیذ فریوسفی نوازنده ویولن دوم، پریسا پیرزاده نوازنده آلتو، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولن سل، مهیار طریحی نوازنده سنتور، کاوه صالحی نوازنده ساز جدید «لوتار» و آیین مشکاتیان نوازنده تنبک  گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می دهند. تمامی قطعاتِ این اثر عاشقانه است:‌ «هجوم خاطره، پلِ خواب، تار موی پریشان، سکوت بین دو حرف این گل شب‌بو، زیر سقف خیال، تاکور، اقرار پشت اقرار، بید، قرار، امشب کناز غزل‌های من بخواب، آخرین شعاع آفتاب زمستانی، حوا، آغوش خالی و …  از جمله قطعاتِ این آلبوم است.»

«فردین خلعتبری» – آهنگساز- در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» درباره‌ی این اثر می‌گوید: «هفت سال پیش، «افشین یداللهی» در صحبتی با من پیشنهاد اجرای کارِ مشترکی را با «همایون شجریان» داد. من سال‌هاست که همایون را می‌شناسم و بر این باورم که او از صدایی بسیار ویژه برخوردار است؛ اما همان‌زمان به «افشین» گفتم مایلم تا این اثر یک تمِ مشترک داشته باشد و تفکر واحدی در اشعار وجود داشته باشد؛ مثلِ‌ آنکه می‌خواهیم در یک آلبوم، یک قطعه‌ی بلند را اجرا کنیم؛ بعد از مدتی موسسه‌ی «آوای باربد» به عنوان تهیه‌کننده‌ی اثر وارد و مراحلِ اجرایی کار آغاز شد.»
آهنگساز شناخته‌شده‌ی موسیقی توضیح می‌دهد که در مرحله‌ی اول، کار خلقِ موسیقی بر روی آثاری از زنده‌یاد «یداللهی» را آغاز کرده است که نتیجه‌ی آن ۹ تصنیف شد: «بعد از آن احساس کردیم که حجم تصانیف بسیار زیاد است و از همین روی تعدادی قزعه موسیقی آوازی را نیز طراحی کردیم. این قطعات، تقریبا دو سال بعد از بخش اول بود و نتیجه‌ی آن خلقِ هفت آواز شد که بینِ تصانیف قرار گیرد.»‌

حساسیت‌های خالقانِ اثر و نوازندگان «امشب کنار غزل‌هایم بخواب» در این اثر چنان بوده که سبب شده تا بعد از اتمامِ کار، دوباره ضبط شود، «خلعتبری» در این باره می‌گوید:«بعد از اینکه قطعات یک‌بار نواخته شد، از آنجا که دو سال؛ فاصله میان بخشِ اول و دوم وجود داشت، فکر کردیم که هماهنگی و یکدستی‌ای که مدِ نظرمان هست، وجود ندارد و از همین روی بارِ دیگر از ابتدا تا انتها ۱۶ قطعه را اجرا کردیم.»

رهبری نوازندگان را «بهنام ابوالقاسم» که در این سال‌ها همکاری مستمری با «خلعتبری» دارد، برعهده داشته و تعدادی از نوازندگان این اثر در آنسامبلِ «ذاستا» نیز حضور دارند؛ اما این آلبوم را نمی‌توان محصولِ گروه ذاستا دانست؛ چنانچه «خلعتبری» می‌گوید: «بهنام ابوالقاسم به عنوان رهبر و ایده‌پردازِ این اثر بود و سه نفر از نوازندگانی که در ذاستا فعالیت می‌کنند؛ در این اثر نواخته‌اند؛ حتی صدابردارِ کار «کاوه عابدین» که در تمام طولِ ضبط و میکسِ اثر، ایده‌هایش به ما کمک می‌کرد؛ هم از اعضای این گروه است؛ بنابراین می‌توان این اثر را جزو فعالیت‌های این آنسامبل دانست؛ اما «ذاستا» یک آنسامبلِ بزرگ‌تر به لحاظِ سازی است.»

اما با وجود فعالیت‌های موثر مثلثٍ‌ فردین خلعتبری، علیرضا قربانی و زنده‌یاد افشین یداللهی؛ چرا این اثر با خواننده‌ی دیگری ضبط شده است؛ «خلعتبری» در این باره می‌گوید: «همکاری ما سه نفر تا آخرین روزهای حیاتِ «افشین» ادامه داشت؛ حتی روزی که خبرِ خاموشی او به من رسید، مشغول بازگشتن از سفری بودم که برای ضبط یکی از قطعاتِ مشترکمان با صدای «علیرضا قربانی» به پراگ رفته بودم؛ اما همه‌ی ما همکاری‌های دیگری نیز داشته‌ایم. برای مثال «افشین» در زمینه‌ی موسیقی پاپ هم کار می‌کرد، «علیرضا» آثارِ آهنگسازانِ دیگر را هم می‌خواند و من هم فعالیت‌هایی در حوزه‌ی سینما یا موسیقی بی‌کلام دارم؛ بنابراین این آلبوم، ارتباطی با همکاری‌های مشترک ما با یکدیگر نداشت و نافی آن نبود؛ ضمن آنکه این اثر به لحاظ ارکستر وفرم متفاوت از آثارِ مشترکِ ما بود و حتی شعرهایی که در آن خوانده شده، غزل است و نه ترانه‌های افشین؛ یعنی قالب ادبی متفاوتی دارد.»

او همچنین تاکید می‌کند: «من آهنگسازِ خوشبختی هستم که در طول فعالیت‌هایم با خوانندگان خوبی مثل همایون و علیرضا همکاری کرده‌ام. »

«خلعتبری» درباره‌ی این مساله که چقدر می‌توان این اثر را یک موسیقی «مینی‌مال» دانست، می‌گوید: «این اثر یک کار چند صدایی است که با کوارتت اجرا شده است. ممکن است در نگاه کارشناسی، تصور مینی‌مال بودن داشته باشد؛ اما مینی‌مالیزم تعریف بسیار پیچیده‌ای دارد که به هر اثر نمی‌توان اطلاق کرد؛ اما به هر روی گرایش‌های مینی‌مالیستی همیشه در کارهای من وجود دارد و حتی «مدار صفر درجه» نیز این خصوصیت را داشت.»

او همچنین درباره‌ی وقفه در انتشارِ این اثر می‌گوید: «حساسیت‌های بیش از اندازه‌ی ما در اجرا، انتخاب شعر، نوازندگی و فعالیت‌های موازی هر کدام از ما به عنوان خواننده و آهنگساز به همراه قطعاتِ جدیدی که به اثر اضافه شد و همچنین تصمیمِ ناشر مبنی بر انتشار، موجبِ این زمانِ هفت ساله شد.»

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط