بهداد بابایی:فقر شنیداری در میان نوازندگان سه تار

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، بهداد بابایی عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز سه تار ضمن سپاس و قدردانی از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: اساسا برگزاری این جشنواره را اتفاقی ارزشمند و خجسته می دانم چرا که معتقدم بها دادن به نسل جوان و تلاش در راستای ارتقا سطح کیفی کار ایشان و تعمیق بینش و گزینششان در امر موسیقی و مهیا نمودن عرصه ای سالم جهت ارائه محصول زحمات ایشان امری مهم و قابل اعتناست.

وی ادامه داد: جشنواره با نظمی عالی و سازمان یافته سامان یافت و روز گذشته بخش موسیقی دستگاهی آن انجام و فرجام پذیرفت . برگزیدگان در نوازندگی سازهای مختلف و در سه رده سنی طی روزهای آغازین هفته جاری تا دیروز به رقابت پرداختند و دانش ردیفی ، تکنیک و توانایی های خود را عرضه نمودند.

این نوازنده باسابقه سه تار با اظهار نظر درخصوص شرکت کنندگان در رشته نوازندگی سه تار گفت: شرکت کنندگان در سه گروه سنی الف، ب و ج در مجموع خوب و اغلب به نسبت سن و تجربه تحصیلشان امیدوارکننده بودند .

بابایی افزود: از تکرار نکات مثبت صرف نظر می کنم چرا که شرکت کنندگان به خودی خود از آنها بهره مند بودند و ترجیح می دهم به نکاتی کلی اشاره کنم که نقاط ضعف محسوب می شوند و باید در راستای مرتفع گردیدنشان سعی بیشتری اعمال شود.

این عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز سه تار بیان داشت: مهمترین مسئله خصوصا برای گروه سنی ج عدم درک روح ردیف و نیز اغلب کم توجهی به مضرابهای درست در اجرای گوشه ها و بهره جویی از ریز صحیح در اجرای ردیف که با فرم ریزهای متداول روزگار ما متفاوت است ، و نیز مغفول ماندن استفاده از پوزیشن های صحیح به کار رفته در ردیف موسیقی ایرانی بود.

این نوازنده برجسته سه تار در ادامه اظهار داشت: در برخی موارد فقدان مدرس کار آزموده خصوصا در بعضی شهرستانها مقوله ای مشهود است . کمتر شرکت کننده ای در اجرای دوگانه ردیف و قطعات موفق بود به طوری که برخی ردیف را بهتر می نواختند و بعضی قطعات را و این خود نشانی بود از ضعف تدریس برخی دوستان مدرس .

بابایی ادامه داد: شرکت کنندگان بعضا گوشه های درخواستی در رپرتوار برنامه را کار کرده بودند و می دانستند اما در بخش مرکب نوازی ضعف جدی داشتند بدین صورت که حلقه وصل بین گوشه های مدال که امری است خلاقه ، ذوقی و شخصی به طور بارز و مشهود ضعیف و بی سامان بود و این خود نشان از فقر شنیداری دوستان و عدم تعمیم ، تفکر و کار کافی ایشان بر این مقوله داشت.

عضو هیئت داوری جشنواره نهم موسیقی جوان گفت: علاوه بر نکات مورد اشاره؛  از جوانان روزگار ما انتظار می رود که از تکنیک بالاتری بهره مند باشند و مطالب قطعات تکنیکی را شفاف تر و بهنجار تر به نمایش بگذارند . اگر یک نوازنده در اجرای تکنیکهای لحاظ شده در قطعه ای به مشکل بر خورد هرگز نمی تواند اصول دینامیک و عاطفه جاری در قطعه را به نمایش بگذارد.

بهداد بابایی در خاتمه با آرزوی برطرف شدن ضعفهای موجود در نوازندگی نسل جوان ، خاطر نشان کرد:امیدوارم نوازندگان جوان برای رفع این مسائل تلاش کنند. من به شخصه برای آنها آرزوی سربلندی و درخشش در آسمان بلند این سرزمین را دارم.

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط