حسین علیزاده: جامعه ما وقتی رو به جلوست که جوان ها در راس آن قرار داشته باشند

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه هجدهم شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه شب هجدهم شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن بر عهده سید عباس سجادی است، برگزیدگان دو بخش موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی در سه گروه سنی الف، ب و ج معرفی می شوند.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حسین علیزاده، شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، علی اکبر صفی پور، حسین بهروزی نیا، جاوید مجلسی، سیدمحمدمجتبی حسینی، مهدی افضلی، اسماعیل تهرانی، حمیدرضا نوربخش از مهمانان ویژه مراسم هستند.

هومان اسعدی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از حضور مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی بیان کرد: در ایام برگزاری جشنواره خیلی از ما سوال می شد که آینده برگزیدگان جشنواره چه خواهد بود؟ ۵۰ سال قبل مجموعه ای با نام مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران وجود داشت که پاسخگوی همین چالش در آن دوران بود و حالا من فکر می کنم تاسیس مرکزی شبیه همین نهاد که در سال های گذشته خدمات ارزنده ای را به جامعه موسیقی ارایه داد می تواند آینده بهتر برگزیدگان چنین رویدادی را تامین کند.

وی در پایان ضمن قدردانی از هیات داوران و کارکنان انجمن موسیقی در برگزاری جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: موضوع آموزش یکی از نکات بسیار مهم پس از برگزاری چنین رویدادهایی است که قطعا برای آینده موسیقی کشور نیز سودمند خواهد بود. افرادی که امروز به عنوان داور در جشنواره موسیقی جوان حضور دارند در همین مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رشد کرده و امروز تبدیل به یکی از بهترین هنرمندان ما در عرصه های مختلف شده اند. من بر این باورم همین آینده نگری باعث شد که سنت ها ادامه پیدا کند و امیدوارم در شرایط کنونی هرچه زودتر شاهد تاسیس مجموعه ای شبیه مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران باشیم که جوانان هنرمند ما بتوانند در آنجا قدم های بعدی را بردارند.

جامعه ما وقتی رو به جلوست که جوان ها در راس آن قرار داشته باشند

حسین علیزاده نماینده هیات داوران دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در بخش دیگری از مراسم با قدردانی از برپایی این رویداد گفت: جامعه ما وقتی رو به جلوست که  جوان ها در راس آن قرار داشته باشند. به اعتقاد من آنها نیروی اصلی کشور ما هستند که وقتی به آنها می گوییم خام هستند این مشکل  از فرهنگ ضد جوان ما خودمان تجدیدنظر بکنیم. مطمئن باشید وقتی در تمام عرصه های مختلف ایران جوان ها روی کار باشند و پیرها راجع به آنها تصمیم گیری نکنند ما در تمام دنیا قد برافراشته خواهیم بود. من براین باورم جوان ها هم خوب می بینند، هم خوب می نوازند و هم خوب فکر می کنند.

وی ادامه داد: از چند روز گذشته که در جشنواره موسیقی جوان حضور داشتیم شاهد این بودم که این جوان ها با چه ارزش و افتخاری دست به خلق آثار هنری می زنند و هر روز با حضور آنها احساس غرور می کردیم به همین جهت امشب به دوستان پیشنهاد دادم به جای سخنرانی این هنرمندان جوان باشند که با اجرای خود به ما لذت و افتخار بدهند.

این نوازنده تار ایرانی تاکید کرد: به نمایندگی از مردم ایران، هنرمندان شرکت کننده و اعضای هیات داوران از هومان اسعدی تشکر کنم که تا این حد عاشق و وظیفه شناس در این جشنواره حضور داشت. من فکر می کنم او نمونه ای است که دانشگاه را به مردم نزدیک کرد.

علیزا ده در بخش دیگر صحبت هایش گفت: متاسفانه ما هم اکنون در شرایطی هستیم که سیاست های موازی باعث شده موسیقی علمی و درست وقتی از در دانشگاه بیرون می آید دیگر گوش شنوایی نداشته باشد زیرا دیگر ارتباطی میان رادیو و تلویزیون و دانشگاه وجود ندارد، ارتباطی میان وزارت ارشاد و دانشگاه وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود که صدای موسیقی دانشگاهی به گوش جامعه نرسد.

این آهنگساز و پژوهشگر با انتقاد از اینکه موسیقی ما در اختیار موسیقی کوچه و بازار قرار گرفته است، توضیح داد: در موسیقی هم رانت به وجود آمده، من نمی خواهم در اینجا به کسی توهین کنم اما باید بپذیریم ساختار اجتماعی و قوانین ما طوری شده که زد و بندهای زیر میزی جای خود را به مسایل اصولی داده است. من براین باورم در این چند دوره ای که از جشنواره موسیقی جوان می گذرد با تمام معایب موجود ما شاهد بازدهی خوبی بودیم که قطعا آینده درخشانی را برای موسیقی ایرانی به همراه دارد اما متاسفانه هرکسی راه درست می رود راهش را سد می کنند. به هر حال ما اینها را سال است که می گوییم و می خواهیم ببینیم بالاخره کدام دولت حرف ما را گوش می دهد.

وی با قدردانی از تلاش های هومان اسعدی به عنوان دبیر جشنواره توضیح داد: هومان اسعدی به اعتقاد من یک الگوی کامل برای ماست که نه به خاطر مادیات، نه به خاطر مقام و نه به خاطر روابط خاص کارش را عاشقانه ادامه داد و ثابت کرد که باید بزرگترین بزرگداشت را برای او برگزار کرد و روی او مطالعات زیادی انجام داد. او یک الگوی کامل برای ماست که با چاشنی عشق کارهای بسیار ارزشمندی را انجام داد. من فکر می کنم همان گونه که می گویند تحریم های اقتصادی باعث رشد می شود، این تحریم های موسیقی نتیجه داده است. به عبارتی هرچه قدر مانع در کار وجود داشته باشد بهترین چهره ها از شهرستان ها به موسیقی ایرانی معرفی می شوند. من به تمام خانواده هنرمندان جوان شرکت کننده در جشنواره تبریک می گویم که در این رویداد بزرگ حضور داشتند.

در ادامه مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: موسیقی بخش پایدار و تفکیک ناپذیر از هویت ایرانی است. ایران در چند هزارسال تاریخ خود بی موسیقی زندگی نکرده است و می توان گفت فراز و فرودهای تاریخ موجب نشده که ایران و ایرانی از موسیقی فاصله بگیرد. نواها تغییر یافته اند اما موسیقی مانده و تبدیل به بخش پایدار و تفکیک ناپذیر هویت ایرانی شده است.

وی افزود: ایران در چند هزار سال تاریخ خود بی موسیقی زندگی نکرده است و فراز و فرودهای تاریخ ایران هم موجب نشده که ایران و ایرانی از موسیقی فاصله بگیرد حتی ما در حوزه شعر نیز شاهد پیوند جدایی ناپدیر آن با موسیقی هستیم که همین موضوع نشان دهنده اهمیت موسیقی در کشورمان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان عنوان کرد: هیچ موسیقیدانی در تاریخ موسیقی این سرزمین نبوده که قطعه ای را با نام ایران نزده و یا به گونه ای نوای او با رنگ و بوی ایرانی عجین نشده باشد. از سوی دیگر ایران رنگین کمانی از موسیقی اقوام ایران است که مینیاتور زیبایی را از موسیقی این سرزمین ساخته است. حال بخشی از نوای مقاومت، عزت و نوای حماسه و ماندگاری ایران از طریق موسیقی ایرانی نواخته شده است. همیت موسیقی ایرانی با همیت ایرانی پیوند خورده است و حتی در روزگار ما چه در انقلاب اسلامی و چه در جریان هشت سال دفاع مقدس نقش موسیقی را در حفظ روحیه و عزت شنیده ایم و به یاد داریم. من از همین جا به همه هنرمندان جوان و پیشکسوتی که در این دوره از جشنواره شرکت کرده و نوای موسیقی ایرانی را به گوش رساندند آرزوی توفیق و شادکامی دارم.

منبع : خبرگزاری مهر

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط