دبیر جشنواره موسیقی جوان: خیلی‌ها باور نمی‌کردند به اینجا برسیم

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که به عنوان دبیر دوره بعدی نیز منصوب شده است به ارزیابی سطح برگزاری دوره یازدهم که دیشب اختتامیه آن برگزار شد، پرداخت.

هومان اسعدی دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد: خوشبختانه در یازدهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی جوان همه تلاش ها از سوی دست اندرکاران انجام گرفت تا شرایط برگزاری نسبت به امکانات موجود در بهترین شکل ممکن باشد و فضای کار به گونه ای شکل گرفت که شاهد حضور بیش از ۷۰ هنرمند مطرح و ممتاز موسیقی کشورمان در جمع هیات داوران بودیم.

این مدرس دانشگاه که طی پنج دوره قبلی برگزاری جشنواره موسیقی جوان به عنوان دبیر حضور مستمری در این رویداد موسیقایی داشته درباره معیارها و استانداردهای داوری این جشنواره در مقایسه با رویدادهای مشابه جهانی عنوان کرد: این جشنواره از سه بخش موسیقی دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک تشکیل شده که به طور حتم اگر دو بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی در هر کجای دنیا برگزار شود به قوت و کیفیت جشنواره موسیقی جوان کشور خودمان نخواهد بود حتی در جشنواره های نواحی خودمان هم بنده به دلیل آشنایی زیادی که با این رویداد ها دارم گمان نمی کنم تا این حد به ماجرا تخصصی و جزئی نگاه شده باشد. ما برای داوری این بخش هم مناطق و هم سازها را تفکیک کرده و از داوران متخصص هر رشته برای ارزیابی استفاده کردیم.

اسعدی اضافه کرد: در حوزه موسیقی کلاسیک هم باید بگویم همانطور که کشورهای دیگر نمی توانند در زمینه موسیقی نواحی و دستگاهی استحکام ما را داشته باشند بنابراین ما هم در حوزه موسیقی کلاسیک نمی توانیم در حد و اندازه و کیفیت جشنواره های خارجی در حوزه موسیقی کلاسیک عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه طی این چند سال به دلیل شرایط کاری در رویدادها و فستیوال های متعدد داخلی و خارجی حضور پیدا کرده است، عنوان کرد: می توانم ادعا کنم فعالیت های ستاد جشنواره از نظر نظم، سازماندهی و برنامه ریزی تقریبا مطابق با قاعده ها و استانداردهای بین المللی است. من حتی می توانم به این موضوع اشاره کنم که شرایط داوری بخش موسیقی نواحی ما در مقایسه با جشنواره های کشورهای همسایه در مقاطعی اعتبار بیشتری دارد زیرا حضور داوران متخصص در هر رشته فضا را به سمتی هدایت کرده که نگاه تخصصی تر در جریان اجرای هنرمندان شرکت کننده وجود داشته باشد.

اسعدی درباره شرایط برگزاری جشنواره موسیقی جوان در آینده تصریح کرد: من همچنان بر این باورم این جشنواره بهتر از این هم می تواند برگزار شود اما همه می دانیم که فقط قسمتی از جشنواره به من ارتباط دارد و مسایلی چون بودجه و امکانات سخت افزاری مربوط به من نمی شود. البته من معتقدم در شرایط فعلی بودجه ای و امکانات، بهتر برگزار کردن جشنواره غیرممکن است. من حتی بر این باورم ما از استانداردهای موجود هم بالاتر هستیم و خیلی ها تصور نمی کردند با این امکانات بتوانیم به این نقطه برسیم.

وی که دیشب ۲۷ شهریور ماه در اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به عنوان دبیر دوره دوازدهم معرفی شد با اشاره به حضور موثرتر هنرمندان در گروه های سنی «الف» و «ب» نسبت به هنرمندان شرکت کننده در گروه «ج» در دوره اخیر جشنواره گفت: این طبیعی است که شرایط حضور هنرمندان گروه های «الف» و «ب» بهتر باشد. ضعف های موجود در گروه سنی «ج» دلایل زیادی دارد که می توانیم به آن توجه بیشتری کنیم . البته در بخش موسیقی نواحی شرایط حضور هنرمندان گروه «ج» دست کمی از گروه های دیگر ندارند و ما شاهد اجرای آثار بسیار خوبی بودیم. بسیاری از هنرمندان گروه سنی ۲۴ تا ۲۹ سال هم اکنون در گروه های حرفه ای موسیقی حضور دارند که کمتر به خودشان اجازه ریسک پذیری برای رقابت می دهند و شاید هم به دلیل شرایط مالی محدودی که جشنواره دارد انگیزه چندانی برای حضور نداشته باشند چراکه اعتبارات مالی گروه ها و کنسرت هایی که در آنها فعالیت می کنند به مراتب بیشتر از امکانات جشنواره است. البته من بر این باورم می توان با ایجاد مکانیزم هایی از جمله بورسیه تحصیلی برگزیدگان برای حضور در آکادمی های عالی موسیقی کشورهای صاحب نام، اجرای هنری و رپرتوار کنسرتی گروه سنی «ج» را وارد فاز جدیدی کرد اما به هر حال همه می دانیم در شرایط فعلی برگزاری جشنواره سطح شرکت کنندگان گروه «ج» نشان دهنده واقعیت موجود در جامعه موسیقی نیست.

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط