علی اکبر شکارچی:موسیقی سنتی و نواحی ما هرگز از بین نمی رود

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، علی اکبر شکارچی عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز کمانچه لرستان گفت: قبل از انقلاب کمانچه نوازی موسیقی سنتی به مویی بند بود. برای مثال در زمینه کمانچه نوازی موسیقی شهری ما استاد بهاری مانده بود یا در حوزه موسیقی خارج از ایران زنده یاد هابیل علی اف فعالیت می کرد؛ در برخی از نواحی کشورمان نیز انگشت شمار نوازندگانی بر اساس موسیقی منطقه خودشان کمانچه نوازی می کردند؛ اما با این همه فعالیت جدی و باور قلبی عده ای خاص به این ساز دوباره حیات داد و مطمئن باشید که بعد از این نیز کمانچه از بین نخواهد رفت.

این کمانچه نواز در ادامه افزود: موسیقی سنتی و موسیقی نواحی ما و حتی سازهای شان دارای روح و جان و قداستی هستند که هرگز از بین نمی روند؛ امروز اگر یک موسیقی کارکرد خودش را از دست بدهد کنار می رود و تنها در آرشیوها می ماند؛ اما موسیقی ما همچنان کارکرد بسیار مهمی در زندگی آدمها دارد.

وی همچنین عنوان کرد: بخش مهمی از رپرتوار موسیقی ما مربوط به عزا و عروسی و جشن ها و مراسم مختلف زندگی مردم است و تا زمانی که انسان وجود داشته باشد این موسیقی نیز ادامه خواهد داشت؛ امروز نسل جوان توجه بیشتری نسبت به گذشته به موسیقی ایرانی و نواحی نشان می دهند که واقعا جای خوشحالی و امیدواری دارد.

این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز کمانچه لرستان گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد این است که برای شرکت کنندگان موسیقی سنتی و کلاسیک رپرتوار دقیقی برای اجراشان در جشنواره موسیقی جوان مشخص شده و بهتر است در زمینه موسیقی نواحی نیز همین رویه در پیش گرفته شود تا شاهد رقابت بهتر و مشخص تری بین شرکت کنندگان این بخش هم باشیم.

علی اکبر شکارچی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه ویژه شود مسئله اطلاع رسانی بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان است. همانطور که می دانید لرستان مهد کمانچه نوازی است اما به دلیل اینکه بسیاری از کمانچه نوازان لرستانی از این بخش جشنواره موسیقی جوان مطلع نشده بودند ما شاهد حضور آنها نیستیم. به هر حال امیدواریم سال به سال روند برگزاری جشنواره موسیقی جوان بهتر و بهتر شود.

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط