هومان اسعدی:پانزده شورای تخصصی در برگزاری جشنواره موسیقی جوان همکاری دارند

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، هومان اسعدی، دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان درباره ابعاد کیفی و کمی این جشنواره گفت: این دوره از جشنواره موسیقی جوان با دوره‌های گذشته چند تفاوت اساسی دارد؛ یکی از این تفاوت‌ها که شاید مهمترین هم باشد اضافه شدن بخش موسیقی نواحی به این جشنواره است. در بخش موسیقی نواحی سازهای بسیاری در فراخوان اعلام شده بود، ولی متأسفانه در تعدادی از سازها و نیز بخش آواز نواحی شرکت‌کننده‌ای نداشتیم.

هومان اسعدی در ادامه افزود: تفاوت دیگر این دوره از جشنواره موسیقی جوان به اضافه شدن ساز تنبک در بخش موسیقی ایرانی مربوط می‌شود. در زمینه موسیقی کلاسیک نیز سازهای بادی برنجی به این جشنواره اضافه شد که البته در این بخش نیز در دو ساز هورن و ترومبون هیچ اثری به دبیرخانه جشنواره ارسال نشد.

وی همچنین عنوان کرد: دوره هفتم جشنواره موسیقی جوان فقط شامل موسیقی ایرانی بود که ما شورای سیاست‌گذاری پنج نفره‌ای داشتیم که تمام برنامه‌ها با همکاری همان شورا پیش می‌رفت و در برخی سازها مانند نی یا کمانچه یک استاد دیگر نیز به هیئت داوران ملحق می‌شد. در دوره بعد، بخش موسیقی کلاسیک به جشنواره اضافه شد و دو شورای تخصصی در کنار هم همکاری کردند.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان درباره ادامه روند تغییرات این جشنواره در سه دوره اخیر گفت: اما در این دوره ما ۱۵ شورای تخصصی داشتیم و چندین برابر دوره‌های قبل جلسات برگزار شده و برنامه‌ریزی‌های تخصصی صورت گرفته است. این شوراهای تخصصی از ابتدای کار با ما همکاری داشتند و موارد آزمون مندرج در فراخوان جشنواره را خودشان به صورت فنی‌تری به تفکیک هر ساز مشخص کردند.

هومان اسعدی گفت: در دو سال گذشته در بخش موسیقی ایرانی غالباً یک نسل واسط از موسیقیدانان، زیر نظر شورای سیاست‌گذاری، آثار متقاضیان را در مرحله اول بررسی و انتخاب می‌کردند و داوران مرحله نهایی در مرحله اول حضور نداشتند. اما در این دوره تقریباً در تمام موارد خود استادان و داوران مرحله نهایی در جلسات انتخاب آثار در مرحله اول نیز حضور داشتند. تدوین فراخوان، بررسی اولیه آثار و داوری مرحله نهایی در هر ساز توسط کمیته‌های تخصصی واحدی انجام شده است.

این موسیقیدان درباره اهداف جشنواره موسیقی جوان گفت: اهداف جشنواره موسیقی جوان دو بعد دارد؛ یک بعد آن در چهارچوب برنامه‌های کلان وزارت ارشاد و دولت است که به مسئولان این بخش‌ها مربوط می‌شود تا چشم‌انداز دراز مدت خود را در این زمینه تعریف کنند و این بخش به مسئولیت و وظایف من ارتباطی ندارد.

وی در ادامه افزود: اما در بعد دیگر، بدیهی است که هدف این جشنواره مانند بسیاری از جشنواره‌های مشابه ایجاد انگیزه کار کردن و فراهم آوردن مکان و فرصتی برای بروز نسل جوان است. علاوه بر اینها تأثیرات مهم آموزشی نیز وجود دارد؛ وقتی رپرتوار دقیق و فکر شده‌ای در تمام بخش‌ها معرفی می‌شود و متقاضیان شرکت در جشنواره ماه‌ها بر روی آنها کار می‌کنند مسلماً جنبه آموزشی مهمی شکل می‌گیرد.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان همچنین عنوان کرد: حتی تا حدودی الگوسازی و جهت‌دهی به مسئله آموزش موسیقی چنانکه مد نظر اساتید حاضر در جشنواره موسیقی جوان است صورت می‌پذیرد. از طرف دیگر استعدادهایی که در زمینه موسیقی وجود دارند خودشان را به محک می‌گذارند و به جامعه شناسانده می‌شوند. حتی در برخی از بخش‌ها مانند سازهای تار و سه‌تار و عود به واسطه سئوالاتی که اساتیدی مانند حسین علیزاده مطرح می‌کنند و نکاتی که عنوان می‌شود برگزاری جشنواره تا حدی وجوهی مانند یک کارگاه آموزشی پیدا می‌کند که نکات مهم آموزشی را در خود دارد.

هومان اسعدی افزود: این جشنواره قطعاً ابعاد مهم دیگری نیز دارد که در دراز مدت تأثیرات مثبت آن مشخص خواهد شد؛ به هر حال بیشتر جشنواره‌های دنیا به صورت خصوصی برگزار می‌شوند و کمتر جایی در دنیا هست که خود دولت حمایت‌کننده و برگزارکننده اصلی باشد؛ اما اکنون دولت این جشنواره را برگزار می‌کند و بسیاری از استعدادهای جوان موسیقی ما در اقصی نقاط کشور به واسطه جشنواره موسیقی جوان شناسانده می‌شوند.

این موسیقیدان گفت: من در نشست خبری جشنواره موسیقی جوان هم گفتم که هیچ سمت دولتی در وزارت ارشاد ندارم و صرفاً یک موسیقیدان و مدرس دانشکده موسیقی هستم و شخصاً معتقدم اگر برای برگزیدگان المپیادهای علمی امتیازاتی مانند بورس تحصیلی و معافیت از خدمت سربازی و سایر موارد در نظر گرفته شود شایسته است برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان که یک جشنواره معتبر ملی است نیز چنین امتیازاتی در نظر گرفته شود. این جشنواره دست کمی از المپیادهای معتبر علمی ندارد، کما اینکه حدود ۶۰ نفر از بزرگترین استادان موسیقی این مملکت به اجماع در این جشنواره نظر می‌دهند و نظرشان اعتبار بسیاری دارد.

شایسته است سازمانها و نهادهایی مانند بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان این جشنواره توجهی داشته باشند. حتی امیدوارم امکان انتشار آلبوم‌هایی از منتخبان نیز فراهم آید، که البته مناسب است نهادها و مؤسساتی به تحقق این امر کمک کنند.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: من در تمامی اجراها و در همه جلسه‌های شوراهای این جشنواره حضور داشتم و ارزیابی اساتید را دیده‌ام. در بخش‌های مختلف جشنواره وضعیت سطح کیفی آثار شرکت‌کنندگان متفاوت است. یعنی در برخی سازها وضعیت هنرجویان بهتر شده و در برخی جاها وضعیت ثابت مانده است و حتی در برخی سازها شاید وضعیت کمی افت کرده باشد. ولی در مجموع، به طور کلی، وضعیت بسیار بهتر شده است.

هومان اسعدی ادامه داد: برای مثال در اجراهای ساز عود در روزهای گذشته به خصوص در رده سنی «ج» (از ۲۰ تا ۲۴ سال) سطح شرکت‌کنندگان بسیار قابل توجه بود. ساز تار هم در رده سنی «ج» وضعیتی مشابه یا حتی بهتر از عود داشت و با توجه به رپرتواری که تعیین شده بود و سئوالاتی که در حین اجرا پرسیده می‌شد اگر کسی بتواند از عهده کار بر بیاید واقعاً نوازنده ممتازی محسوب می‌شود. اما مثلاً در بخش آواز یا برخی از سازها در سه سال اخیر سطح کیفی شرکت‌کنندگان چنانکه باید و شاید نبوده است.

وی همچنین عنوان کرد: بخش موسیقی کلاسیک نیز وضعیتی کمابیش شبیه موسیقی ایرانی داشته؛ اما در بخش موسیقی نواحی، از آنجا که من خودم نیز تمامی آثار و فیلم‌های ارسالی متقاضیان را به دقت دیده‌ام، بسیار نگاه روشنی به این بخش دارم و حتی احتمال می‌دهم که از این حوزه یکی دو نفر به عنوان پدیده جشنواره معرفی شوند. مطمئناً در صورت تداوم این جشنواره در دوره‌های آتی با مشارکت بیشتر موسیقیدانان نواحی مختلف وضعیت این بخش نیز بسیار بهتر خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط