کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی منتشر شد

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

کتاب ردیف پیانو استاد «مرتضی محجوبی» به نگارش «بهار برخوردار» توسط انتشارات هنر و فرهنگ منتشر شد.
 
کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی، شامل ردیف موسیقی دستگاهی ایران به روایت استاد مرتضی محجوبی (۱۲۷۹-۱۳۴۳) است که توسط بهار برخوردار و برای ساز پیانو به نگارش درآمده است.
 
 نگارنده کتاب در خصوص اثر مکتوبش می‌گوید: «مبنای نگارش این ردیف موسیقی ارزشمند ایرانی، دست‌نوشته‌های باقیمانده از زنده یاد مرتضی محجوبی است. این موسیقی‌دان فقید، شیوه نت‌نگاری مختص خود را داشته که با روش نت‌نگاری بین‌المللی و متداول کاملاً متفاوت بوده است. این سیستم نگارش ابداع شخص ایشان بوده و علائم تعریف شده خاص خود را داراست. ردیف پیانوی استاد محجوبی، علیرغم ارزشمندی آن، به دلیل نامأنوس بودن روش نت‌نگاری آن، مهجور واقع شده و تاکنون علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی از آن بی‌بهره بوده‌اند. از این‌رو، در ابتدا به تحقیق و پژوهش در مورد نحوه نت‌نویسی استاد پرداختم و سپس دست نوشته‌های ردیف پیانوی استاد محجوبی را به خط نت موسیقی بین‌المللی که برای همه هنردوستان قابل درک است برگردانده و نهایتا نت‌نویسی کامپیوتری آن را انجام دادم که حاصل آن کتاب ۳۶۶ صفحه‌ای حاضر، مشتمل بر ۷ دستگاه و ۵ آواز است. این کتاب اولین و تنها کتاب از ردیف پیانوی استاد مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین‌المللی است و از هفته‌های آغازینِ پس از انتشار، با استقبال خوبی از طرف علاقه‌مندان و اساتید موسیقی ایرانی روبرو شده و در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد هم، طی مصاحبه زنده‌ای که با برنامه رادیو کتاب از رادیو فرهنگ داشتم، به معرفی بیشتر آن پرداختم
 
 او می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب علاوه بر نوشته شدن به صورت حامل مضاعف برای ساز پیانو، قابلیت اجرای نت‌های دست راست آن (نت‌های کلید سل) بوسیله کلیه سازهای سنتی است. دیگر ویژگی این کتاب دو زبانه بودن آن است؛ بدین معنی که پیشگفتار و فهرست کتاب علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی هم آورده شده تا توضیحات مربوط به تکنیک‌های لازم برای پیانونوازی ایرانی و نحوه کوک شدن ساز پیانو و همچنین نت‌نگاری استاد محجوبی برای غیر فارسی زبانان علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک ایرانی قابل استفاده باشد. علاوه بر آن در این کتاب، در زیر عنوان فارسی هر گوشه، آوانگاری لاتین آن نیز آورده شده است
 
 بهار برخوردار مؤلف کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی و مجموعه سه جلدی بچه‌های دیروز بچه‌های امروز، در خانواده‌ای اهل هنر و تحصیل کرده موسیقی متولد شده و در نوازندگی پیانو، تار و سه تار تبحر دارد. دغدغه این هنرمند و نویسنده برای موسیقی سنتی ایرانی و همینطور علاقه‌مندی به موسیقی کلاسیک، دلیل برگزیدن این دو ساز بوده است. از این رو، تحصیلات خود را در زمینه موسیقی در دانشگاه بصورت آکادمیک ادامه داد. او دانش آموخته موسیقی در رشته نوازندگی در مقطع کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رشته آهنگسازی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر است.
 
 تألیف کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی، در مجموع ۵ سال زمان برده است. این کتاب توسط انتشارات هنر و فرهنگ منتشر شده و امکان تهیه آن از سایت pianoirani.ir به همراه ارسال سریع و رایگان به سراسر ایران فراهم است.

منبع : موسیقی ما

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط