۱۰۰ فروشگاه موسیقی برای کشور ۷۰ میلیونی!

[ برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید ]

روز گذشته جلسه نقد و بررسی آلبوم ساعت نامیزان ساخته ی خشایار جوزی باحضور نیما جوان مدیر پخش جوان، خشایار جوزی آهنگساز و نوازنده گیتار الکتریک و میلاد جوزی نوازنده گیتار باس در سالن کنفرانس سرنا برگزار شد.

نیما جوان در آغاز جلسه گفت: به طور کلی پخش یک آلبوم موسیقی معضل بزرگی است. زیرا متاسفانه در کشور هفتاد میلیونی ایران تنها حدود ۱۰۰ فروشگاه تخصصی برای موسیقی داریم و زمانی که یک هم چین آلبومی با هزار عدد تیراژ برای پخش اول تمام می شود متاسفانه جشن ملی می گیریم که این اتفاق برای من خیلی دردناک است.

وی ادامه داد: این آلبوم با توجه به نوع موسیقی که دارد در شهر کتاب ها توزیع شد. جا دارد که این جا به یک نکته اشاره کنم و آن هم این است که به جز پخش کننده ها مشکل درصد پایین فروش آلبوم ها به مراکز فروش بازمی گردد که آلبوم را پرزنت نمی کنند. به همین خاطر در پخش آلبوم ساعت نامیزان علاوه بر سفارش یک سی دی بالک هم ارسال می کردیم برای پرزنت آلبوم.

جوان افزود: متاسفانه در حال حاضر هر اتفاقی که خارج از موسیقی پاپیولار می افتد خیلی پرداخته نمی شود. به طور مثال روز جمعه آلبوم “آن دگر” از مرحوم پروعطایی را رونمایی کردیم که هیچ پوشش رسانه ای پیرامون آن صورت نگرفت که همین امر باعث شد آلبوم کمتر دیده شود.

خشایار جوزی در ادامه نشست نقد و بررسی آلبوم ساعت نامیزان عنوان کرد: زمانی که این آلبوم را می نوشتم مخاطب خود را می شناختم اما فکر نمی کردم مخاطب موسیقی بسیار محدودتر از آن چیزی که فکر می کردم باشد.

وی افزود: این آلبوم را یک بچه ۱۷ ساله نوشته است و بیش از آنکه به فکر جذب مخاطب باشد به فکر نشان دادن مهارت خود است. خشایار جوزی در این آلبوم سعی کرده بگوید که یک نوازنده حرفه ای گیتار الکتریک است.

جوزی تصریح کرد: این پیش زمینه را گفتم تا به این جا برسم که با تمام این جزئیات من به مخاطبم هم فکر کردم و دلیل محدود بودن مخاطب را در این می دانم، زمانی که ما تنها ۱۰۰ مرکز فروش داریم باید مخاطب موسیقی مان محدود باشد.

این آهنگساز افزود: در تمام جهان انقدر به موسیقی بی کلام بها دادن الان از آن خسته اند به همین خاطر می بینیم که موسیقی بی کلام زیاد شده اما در ایران کسی به موسیقی بی کلام نپرداخته است. ما یک پرش در موسیقی داشته ایم. ما تمام تلاشمان این بود که موسیقی دهه هشتادی جالبی تولید کنیم اما یک دفعه افتادیم در موسیقی ۲۰۱۰ جهان.

وی درباره اینکه قصد تولید آلبوم باکلام نیز دارد، گفت: اینکه دغدغه موسیقی بی کلام دارم در آن شکی نیست اما بعید نیست در آلبوم جدیدم آوا و وکال داشته باشم که در آلبوم جدیدم از آوا استفاده کرده ام.

جوزی درباره برنامه های آینده اش افزود: چند پروژه جدید در دست تولید دارم که یکی از آن ها تولید یک آلبوم بلوز است که هدفم پر کردن گپ است که تمامی موزیسین های جهان این کار را انجام داده اند اما پروژه ای که در حال حاضر تمامی تمرکز من را گرفته و در حال تولید آن هستیم آلبومی جدید در حوزه موسیقی راک است که تفاوتش با ساعت نامیزان در این است که این آلبوم خیلی مفهوم گراتر شده است.

وی درباره تربیت ترک های آلبوم ساعت نامیزان عنوان کرد: ترتیب قطعات به قصد به این شکل چینش شده است. زیرا اسم آلبوم ساعت نامیزان است که قصد داشتم این نامیزان بودن در ترتیب قطعات نیز حفظ شود.

میلاد جوزی نوازنده گیتار باس آلبوم ساعت نامیزان در ادامه نشست نقد و بررسی در اعتراض به وضعیت پخش آلبوم های موسیقی گفت: باید بگویم که مراکز پخش موسیقی ما دقیقا باتوجه به ظرفیت مخاطبان وجود دارد زیرا ما همین اندازه موسیقی می خواهیم. من می خواهم بپرسم که تا حالا شده ساعت ها برای پیدا کردن موسیقی خوب وقت بگذاریم. ما که موزیسین و اهل این رشته هستیم خودمان باید این موضوع را پرورش بدهیم و هوای موسیقی را داشته باشیم.

وی افزود: چند هفته پیش در رونمایی آلبوم داماهی هزار نفر آدم آمده بود. همه ی حاضران از موزیسین های حرفه ای و عالی ما بودند اما جای مخاطبان موسیقی خالی بود که این خیلی بد است.

خشایار جوزی در ادامه درباره سبک موسیقایی اش عنوان کرد: من تعصبی به راک ندارم و در هر ژانری دنبال موسیقی خوب کار کردن هستم. راک ایران با کوروش یغمایی و فریدون فروغی و فرهاد مهراد درست شروع شد اما این وسط یک برشی بوجود آمد که همین برش باعث شد دوباره از اول شروع کرد.

وی ادامه داد: من به این امر اعتقاد دارم که اگر کاری نمی گیرد دلیلش این است که هنرمندان ما بین المللی فکر نمی کنند. اگر می خواهیم مخاطب داشته باشیم باید بین المللی فکر کنیم. من تمام تلاشم را می کنم که حتی کسی واژه راک را به انگلیسی غلط می نویسد با موسیقی من ارتباط برقرار کند.

جوزی تصریح کرد: به نظر من موسیقی دارد پیشرفت می کند و پخته تر می شود، از نظر من ما دو ژانر بیشتر نداریم و آن هم موسیقی خوب و بد است. الان علاوه بر اینکه ژانرهای موسیقی دارد تلفیق می شود هنرها نیز دارند تلفیق می شوند. ما قصد داریم به پیشرفت موسیقی کمک کنیم و تصویری چشم نواز بوجود آوریم.

وی درباره محدودیت سازها در آلبوم ساعت نامیزان گفت: آلبوم ساعت نامیزان یک سولو آلبوم گیتار الکتریک بود به همین خاطر آنقدر نمی توانستیم به سازهای دیگر فضا بدهیم. در اکثر سولو آلبوم ها در هیچ یک از قطعات به سازهای دیگر اجازه خودنمایی نمی دهد. هدف این بود که گیتار الکتریک بولد شود.

وی درباره تصویر و اندیشه پشت قطعات عنوان کرد: همه قطعات برای من تصویر دارد و تصویرهای آن خیلی کارتونی و فانتزی است. به طور مثال قطعه «سواران وحشی شب» تصویر دارد و تصویر آن هم به دهه ی هستاد بازمی گردد. به نظر من قطعه «فرقی نداره» تنها قطعه ای است که هیچ تصویری ندارد. «فرقی نداره» تنها قطعه ای است که از روی نیاز نوشته شده است.

میلاد جوزی در انتها خاطر نشان کرد: سولوی قطعه «فرقی نداره» را بسیار دوست دارم و به نظر من خشایار مفهومی ترین سولوی مورد نظر خود را در این قطعه اجرا کرده است.

به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
آموزش موسیقی توسط اساتید برجسته کشور در آموزشگاه موسیقی ترانه
شبکه‌های اجتماعی
جدیدترین مطالب
دریافت جدیدترین مطالب
در خبرنامه هفتگی ما عضو شوید

از جدیدترین اخبار موسیقی و آموزشگاه مطلع شوید.



همچنین بخوانید
مطالب مرتبط